9 aug

SvT tänker visa intervjuserien i 4 delar med Rysslands president Putin som Oliver Stone gjorde. Första delen den 13 augusti och de ska kunna ses på Svt Play – https://www.svtplay.se/kanaler/sok?q=id:1380511
Ganska unikt att svensk public service tillåts sända något om Ryssland som inte är negativt vinklat.
Videorna har funnits på youtube sen i mitten av juni, jag tog upp det i ett inlägg då – https://fritenk.wordpress.com/2017/06/15/15-jun/ – men de länkarna som finns där fungerar inte längre.

Ingen vettig människa kan ju påstå att rapporteringen om Ryssland har varit i närheten av anständig och balanserad de senaste åren. Det har varit en häpnadsväckande svartmålning och demonisering. Jag är helt förbluffad över att så många har svalt skiten.
Och då… ! I detta läge kommer bloggaren cornucopia med det här inlägget –
SVT slutar låtsas – sänder fyra timmar Putinpropaganda

Den statliga ”public service”-kanalen SVT slutar låtsas vara objektiva eller intresserade av att stödja svensk demokrati och frihet. Man kommer nu sända fyra timmars ren propaganda från Kreml, i form av konspirationsteoretikern Oliver Stones intervju med Rysslands diktator Vladimir Putin, där diktatorn i fyra timmar får sitta och spy ut propaganda oemotsagd.

Det är ett ganska kort inlägg. Men han öser på i samma stil som i citatet här, diktator osv. i stort sett i varje mening. Helt fantastiskt. Jobbar denne Wilderäng åt den USA-kontrollerade svenska militären? Vad kan annars vara anledningen till att han går på som han gör? Hoppas verkligen att detta är dödsstöten för hans blogg.
Han tycker i inlägget att man ska sluta betala TV-avgiften, och det kan jag hålla med om. Men av anledningen att man i normala fall ständigt matas med en oanständig och ensidig propaganda mot Ryssland.

Fick tips om ett annat inslag i svensk public service om Ryssland som avviker från den vanliga tröttsamma stilen. Men detta är från 2009.  Vladislav Savic gjorde i Sveriges Radio tre program – Putin och rysskräcken
Del 1del 2del 3

-

5 svar to “9 aug”

  1. Michael Thudén Says:

    Bra att du maler på! Tack för det!

    Jag tror du har rätt om Cornu – hans blogg rasar ihop. Jag skrev själv i inägget du refererade till och attackerade Cornu ganska hårt. Jag brukar normalt inte läsa hans blogg då jag inte tycker man ska mata troll men ibland slänger jag in en kommentar bara för att se hur många som sedan letar sig till min blogg genom länkarna. Hur många besök jag får från Cornu blir ett brett mått på gur många läsare Cornu har. För några år sedan kunde jag få runt tusen besökare som kom till mig genom Cornus kommentarsfält. Nu senast fick jag två stycken.
    Kollar man in vilka som kommenterar på Cornus blogg är det också bara ett fåtal som återkommer gång på gång. Förr hade han typ 400-500 kommentarer per inlägg. Nu är det ovanligt att han ens kommer upp i 50. och kommer han upp i 40 är det oftast samma lilla grupp som håller med varandra i kommentar efter kommentar.
    Så jag delar din förhoppning om att hans blogg sjunker som den propagandakanal den är.

    • Stan Says:

      Jag hade inte kollat kommentarerna, det var ju lite glädjande att så pass många inte håller med honom om att det är en katastrof att Rysslands-rapporteringen balanseras upp en lite smula.
      Jag har knappt besökt hans blogg sen han för ett par år sen omedelbart tog bort min kommentar till ett inlägg om Ryssland, fick ett tips om det här.
      Något skumt måste det vara med Wilderängs blogg. Detta oresonliga Putin-hat, och som han överdrivet öser på med kraftord som diktator osv i det här inlägget.

  2. M.H Says:

    När det gäller Putin dokumentärerna så verkar ju svt verkar ju vara lika paranoida och propagandiserande som cornucopia (eller vad nu människan kallar sig) då SVT kommer läsa upp en varning innan serien börjar ikväll….
    Vad är detta för land vi lever i alltså?


Skriv här

«