14 dec

UPPDATERING

Sveriges utrikesminister Margot Wallström

Tyvärr är det inte ovanligt att också svenska plan flyger utan transpondrar och det gör Nato-plan också.

nyhetsbanken.info – Ryssland svarar Hultqvist

slut på uppdateringen _______________________

I går dök det upp nya upphetsade rubriker om att ett rysk spaningsplan varit på kollisionskurs med ett passagerarplan söder om Skåne.
Som tur är gick ryska militären snabbt ut med sin version, som svenska medier idag har känt sig tvingade, antar jag, att publicera.
Jag har fått syn på en kommentar som ger en trovärdig bild. Den svenska civila primärradarn (som kan upptäcka plan som flyger utan responder påslagen) lades ner efter Sovjetunionens upplösning när Nato lovade att inte expandera österut. Ryssarna höll sin del av avtalet och lade ner spaningsflygningarna. Men efter händelserna i Ukraina, som ryssarna upplever som att USA/Nato tränger sig närmare, tog Ryssland upp flygningarna igen. Det är ju precis så det är med hela situationen med Ukraina och i vårt närområde, det är USA/Nato som muckar gräl.
Ryssarna gör inget formellt fel, och NATO-plan flyger enligt rysk militär också utan responder i deras närområde. Men, detta innebär en ökad risk för civilflyget.

newsvoice.se – Det var 7 mil mellan planen – Ryska försvarsmakten svarar Sverige (se den galna clownen Allan Widmans kommentar i inslaget! Sveriges John McCain)

I RT.com-artikeln”Moscow to Sweden: Alleged ‘colliding’ jet 70km from civil route, used NATO tactics” påpekar den ryska försvarsmakten att även Nato-planen har sina transpondrar avslagna samt att kollisionsrisken var obefintlig.

rt.com – Moscow to Sweden: Alleged ‘colliding’ jet 70km from civil route, used NATO tactics (missa inte videon med Jan Öberg)

“I want to particularly stress that the flights of NATO military planes in the international space on Russia’s borders – which have intensified more than threefold over the last months – are always conducted with disabled transponders. But that does not mean that the Russian airspace control are not able to detect them,” the spokesman stressed.

aftonbladet.se

Nu bekräftar SAS att passagerarplanet tillhör det danska flygbolaget Cimber, som flög på uppdrag av SAS.
– Vi har inte mer information. Inga säkerhetsnivåer överskreds, så piloten gjorde ingen rapport på händelsen, så vi har inte mer att berätta, säger Knut Morten, informationschef vid SAS i Norge, till Aftonbladet.

nsnbc.me – Reports about near Mid-Air-Collision between Russian Air Force Jet and Airliner in Swedish Airspace Based on Zero Evidence

Sweden’s Minister of Defense, Peter Hulquist, blamed the Russian Air Force for what he described as a near mid-air collision between a passenger-jet that had just started from Kastrup Airport in the Danish capital Copenhagen and a Russian military jet. The Russian Ministry of Defense rejects the allegations, stressing that there at no time was a danger of a collision and that the flight was made in accordance with international laws and regulations. Swedish authorities would not inform nsnbc about the flight number of the allegedly involved passenger plane nor release other data.

8dagar.com – Putins propagandakrig – om ett radioprogram – se också inlägget inför programmet – 8dagar.com – Vem målar om?

Bara för att jag vände ryggen till och inte lyssnade på Konflikt på lördagmorgonen var Maria Persson Löfgren framme och serverade en ny rysskröna.
”Putin ökar anslagen till informationskrig lika mycket som till försvaret.”
Det mesta hade Löfgren fått om bakfoten.

-

Skriv här

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s