18 nov

Lägger in en text här som jag klippt från facebook, av någon som vill att den ska spridas. Inser vi egentligen riktigt vilken mörk och grym tid vi lever i, i vårt land!? Det är inte första gången jag stöter på uppgifter som de här, att gamla människor medvetet drogas ner och svälts ihjäl.

Under två veckor har jag bearbetats genom samtal då man velat att mamma ska dö. Jag har fått tjata böna och be för att öka mammas näringsintag. Under dessa två veckor har mamma i princip bara sovit. Dygnet runt.

Igår så gav jag därför upp och sa att man skulle dra sonden. Dvs man slutar ge mat och vatten. Man svälter och torkar ut personen tills dom dör. Denna passiva form av mord är tillåten och vedertagen praxis vården. Det vet jag nu. Man tillämpar den på sjukhus och på äldreboenden. Man svälter och torkar ihjäl människor tills kroppen ger upp dör. Det är en seg och plågsam död. Tänk att inte få äta och dricka! Man blir galen! Läkaren som jag tampats med under 2 veckors tid för att få näringsdosen ökad blev naturligtvis eld och lågor, euforisk för att jag tillslut tagit detta beslut. Varför? och hur kan man reagera så smaklöst och känslokallt? Jag finner ingen som helst glädje i ett sådant beslut.

Efter beslutet bad jag sedan sjukhusprästen att ge mamma sista smörjelsen/ nattvarden och ringde sedan runt till mammas vänner för att berätta det tråkiga beskedet. Men när jag sedan ville framföra deras hälsningar till (min ständigt sovande) mor så började hon plötsligt att storgråta (?!) när hon hör deras namn!! Hon gråter sedan hela kvällen! Min gamla dagmamma som varit mammas vän i över 46 år, skyndar upp till sjukhuset och ser denna känsloyttring! Märk väl att min mamma inte visat äkta känslor sedan hon hamnade på boende, för fyra, fem år sedan?! Antagligen för att hon drogats ner.

För vårdens ABC är: Droga ner, sänglägg. Svält och torka ut! Så fungerar det. En modern form av ättestupa alltså. Jag är såklart chockad. Jag pratar med läkaren när vi ses och säger att jag vill att sonden ska sättas tillbaka, eftersom mamma, som inte gråtit sedan tiden innan hon flyttade in på äldreboende 4-5 år sedan och som dessutom legat och sovit i 2 veckors tid plötsligt börjar att storgråta, men han vägrar i sten. Tar inte det jag säger på allvar. Tilläggas bör att jag inte träffat en enda människa hittills inom vården som velat att mamma ska leva! Fatta! Inte en enda! Samtliga vill se henne död? Varför? Jag är såklart helt förtvivlad. Känner mig överkörd. Sviken. Trött. Besviken. Har tappat tilliten till vården totalt. Dels på grund av klantiga ortopeder med min egen fot och dels nu gällande mamma.

De enda tre som vill att mamma ska leva, är hon själv, jag och Moa. Det känns helt absurt. Om jag inte river ner hela sjukhuset i morgon så kommer min mamma att vara död inom fyra-fem dagar. Vanmakt. Överkörd. Ensam i min kamp- i mitt krig mot vården! Dessutom ska jag behöva slåss när jag själv behöver stöd inför att behöva se mamma i detta skick, dessutom behöver slåss när jag själv behöver tröst och styrka för att i min tur kunna ge mamma tröst och stöd. Var tvungen att sova hemma ikväll eftersom jag vakat hos henne hela natten till idag. Är helt slut mentalt. Utmattad. Har migrän. Ska jag orka en ny rond i morgon? Orka tjyvmata henne i vanlig ordning med vitaminer näringsdryck juicer batten salt socket och fett i hemlighet och lönndom i mitt ensamma krig mot vården med risk för att påkommen och polisanmäld. Eller ska jag ge upp på mamma och låta henne dö? Detta är en mardröm! Hoppas man får dö knall och fall och aldrig hamna på vårdinrättningar. För då är det kört.

Hade mamma inte reagerat med att storgråta igår så hade det känts mer humant att låta henne dö. Men hon är inte redo. För då hade hon inte gett sig tillkänna att hon fortfarande kan höra, känna och förstå. Hur ska jag rädda min mamma från döden nu?! Hon är ju lagd för att dö. Med beslut från flera läkare och överläkare. Tredje gången gillt är hon lagd för att dö. Det är etiskt vidrigt. Osmakligt. Ofattbart. Men sant.

Sen kan man läsa Andreas Cervenkas ett par dagar gamla artikel och få en bild från en annan del av samhället. Hur kunde det bli så här, hur kunde det bli så förvridet?

Den som för ett år sedan köpte en åttio kvadratmeter stor lägenhet i Stockholm fick betala 3,64 miljoner kronor, enligt Mäklarstatistik.se. Med maximalt tillåtna belåning på 85 procent, för övrigt ett risktagande som många Patek Philippe-försedda förvaltare skulle betrakta som sinnesrubbat, hamnade insatsen på 545 000 kronor. (Räknas bostadsrättsföreningens skulder in blir belåningen i praktiken ännu högre). Idag tolv månader senare kan lyan säljas för knappa 4,1 miljoner kronor. Det innebär en nätt vinst på 460 000, eller sisådär 38 000 kronor per månad.

Enligt siffror som Nordeas privatekonom Ingela Gabrielsson tagit fram har en familj i Stockholm med fyra miljoner i bostadslån och rörlig ränta haft sammanlagt 176 400 kronor i lägre räntekostnader (före avdrag) mellan 2007 och 2013, jämfört med under åren 2000-2006. Dessutom har jobbskatteavdragen givit ytterligare 129 000 mer i plånboken för en person vars lön slår i taket. Lägg till det slopad förmögenhetsskatt, gåvoskatt, arvsskatt och fastighetsskatt. Kris? Du måste skämta.

-

Ett svar to “18 nov”

  1. Nomo Says:

    ”hur kunde det bli så.. ” Lång högkonjunktur + en ”snäll” fri marknad tror jag (men vem vet) +. Människor tar allt för givet. Sköt dig själv och ja.. Och nu har vi ökat pengarmängd globalt 3 ggr om och i Sverige gud vet hur mycket. Samt utnyttjat 3 världen, men nu kan de lika mycket som vi snart. D.v.s. informations samhälle, och snart är festen + gratis pengar samt billiga produkter slut. Blir en hård baksmälla:) Undrar vad som kommer….


Skriv här

«

»