8 maj

Mer om frontalangreppet mot de mest utsatta på arbetsmarknaden. Som jag skrev i inledningen av förra inlägget! Från facebook

Jag gick en arbetsmarknadsutbildning förra året och skulle praktisera i åtta veckor. Det var OERHÖRT svårt att få tag i en praktikplats, eftersom varenda matvarubutik och detaljhandelsbutik redan hade praktikanter. Till sist fick jag napp på Coop Extra. Den första dagen fick jag veta att där var typ 10 praktikanter eller människor som arbetstränade via FK. Det första jag fick frågan om var om jag hade rätt till någon form av bidrag från AF vid en ev anställning. Detta var dag två.

Det kom ca 30 vagnar/pall med varor varje vecka och det som var på dessa plockades upp i hyllorna av i stort sett enbart av praktikanter och arbetstränande. När det inte kom varor så fick dessa personer gå runt och kolla datum och fronta i hyllorna. Snacka om att de sparar pengar på att få gratis eller i vissa fall betald arbetskraft från AF. Många var där i ett halvårs tid, men det verkade inte vara någon som fick lönearbete. Jag frågade till och med om Nystartsjobb, timanställning eller sommarjobb, men de hade inte råd.
När någon slutade så kom det in en ny praktikant. Alla sa de, varje dag, att det märktes att jag jobbat med detta förut och att jag gjorde ett kanonjobb. Men nej, inget jobb med lön. Nästa.

arbetslinjen n

Sverige 2013! Vem kunde tro att något sådant här var möjligt?

Arbetsförmedlingen på turné för bidragsjobben

Arbetsförmedlingen satsar stort för att få ut folk i jobb, och framför allt då bidragsjobb. Mellan 24 april och 7 juli reser arbetsförmedlare land och rike runt i en blå trailer för att marknadsföra olika bidragsjobb.
”I år satsar vi extra på att informera landets arbetsgivare om våra tjänster och våra lönesubventionerade anställningar. Det har aldrig varit lättare än nu att räkna ut hur mycket du kan vinna på att anställa någon som har varit arbetslös länge, är nyanländ i Sverige eller har en funktionsnedsättning”, skriver Arbetsförmedlingen.

Facket: Jakt på poäng stressar många

Varje kontor får öronmärkta pengar för exempelvis lönebidragsanställningar. De ska användas till det och inget annat. Så skapas en press att hitta arbetsgivare som kan ta emot de arbetssökande.

fasorna.blogspot.se – Nu blir det STORSTREJK mot FAS 3

Idag startades det upp en ny grupp på Facebook, Det ska bli Storstrejk mot FAS 3 i slutet av denna månad… hoppas att ALLA FAS 3 vågar haka på. För det är sannerligen DAGS att de i FAS 3 samlar sig och sätter ner foten.

-

Skriv här

