ett Sverige kört i botten

Det är ett under, ännu en dag har gått, och Bildt-regimen har ännu inte sparkats ut!

Ett nytt citat om FAS 3, från facebook

”Irriterar mig så jävla mycket på f-kassan och af!!! Var på möte idag och sa att jag fått nytt jobb men att det är timanställning så jag behöver fortsatt ersättning de dagar jag inte jobbar. Då får jag till svar att jag måste ha en sysselsättning (jobba gratis) de dagar jag inte jobbar på mitt riktiga jobb. ”Du får iaf ersättningen du redan har de dagar du inte jobbar” ”jahaaa, svarar jag, är det dom 3000 spännen jag fick innan också?” Ja svarar hon. ”jaha men så du menar att jag ska jobba gratis 8-4 varje dag, sen när mitt riktiga jobb ringer och vill be mig t.ex jobba natt samma dygn, så ska jag orka med det också?”
”Ja” svarar hon iskallt.
– Gratis?
– Ja. Eller så får du gå på sysselsättningsplatsen (Gratis arbetet) och sen säga att du måste gå för att du ska jobba på ditt riktiga jobb.
– men om jag varit där till 4 på dagen och jobbat gratis, så om mitt riktiga jobb ringer vi säger klockan 17 till kväll/natt så…
– så måste du gå dit. Jobbar du inte när du kan jobba på ditt riktiga jobb, får du ingen ersättning av oss, för då har du ju tackat nej till arbete som ger lön.
– Ja men hur ska jag orka vara på båda ställena!?
(tystnad)
Hon svarar – ”jaa…. tyvärr är det såhär det ser ut….”…”

Björn Elmbrandt – Lever riksdagen på en annan planet?

I dag onsdag beslutar riksdagen om EU:s finanspakt, med stränga gemensamma regler om hur euroländerna ska sköta sina statsfinanser. Trots att pakten inte ska gälla oss och inte på något sätt kommer att binda vårt land vill de borgerliga partierna och Socialdemokraterna att Sverige ska ansluta sig till pakten.
Denna gåtfullhet förklarar majoriteten i finansutskottet med att Sverige behöver ”ett väl fungerande euroområde” och att beslutet är ”en viktig signal om att Sverige ger skuldländerna stöd att ta de steg de anser nödvändiga för att bemästra den pågående skuldkrisen”.
Men kommer vi att få ”ett väl fungerande euroområde” om dagens hårda ekonomiska nedskärningspolitik permanentas? Man får känslan av att finansutskottet befinner sig på en annan planet när de tror att krisen ska kunna bemästras med hjälp av finanspakten.
Bland euroländerna finns en växande trötthet över EU:s besparingsdiktat, inte bara i Italien. I Lissabon demonstrerade en och en halv miljon människor i lördags med slagord som ”Vi vill ha våra liv tillbaka”.

Tyska tidningen Handelsblatt noterade häromdagen att med tanke på att många européer är så upprörda över nedskärningarna är finanspakten ”värd mindre än pappret den tryckts på”.

Det är denna felaktiga och skadliga besparingspolitik som Sveriges riksdag i dag legitimerar med sitt beslut om att vi ska ansluta oss. Det är sorgligt.

Kan detta vara en del av förklaringen till att Sveriges befolkning inte tycks reagera på någonting? Vi har väl inte fluor i dricksvattnet här, men väl i tandkrämen. Det finns tandkräm utan fluor i hälsokostaffärer-
Harvard Study Confirms Fluoride Reduces Children’s IQ

A recently-published Harvard University meta-analysis funded by the National Institutes of Health (NIH) has concluded that children who live in areas with highly fluoridated water have ”significantly lower” IQ scores than those who live in low fluoride areas.

-

Publicerat i ekonomi, EU. Leave a Comment »

Skriv här

