pris till Bernard Lietaer och Margrit Kennedy

Polarbröds utstickarpris 2012 – Vinnare av Utstickarpriset 2012: Kennedy ifrågasätter penningsystemet

Hur fungerar egentligen vårt penningsystem? Det är frågan som arkitekten Margrit Kennedy och ekonomen Bernard Lietaer ställer. Nu får de två systemtänkarna brödföretaget Polarbröds Utstickarpris för sitt mod att våga sticka ut genom att ifrågasätta något så grundläggande som pengarnas funktion.

Juryns motivering lyder
Med hänsyn till människan och naturen har Margrit Kennedy och Bernard Lietaer modigt ifrågasatt någonting så grundläggande för vårt samhälle som hur vårt penningsystem fungerar. De har i årtionden uthålligt utmanat oss att tänka om kring hur pengar fungerar, och kring en omställning där pengarnas funktion skulle uppmuntra ansvarsfull global hushållning och investeringar som skapar hållbara värden. Margrit Kennedy och Bernard Lietaer går sin egen väg och inspirerar oss andra att tänka nytt om hur vi kan skapa ett gott samhälle och en försörjning som hörsammar planetens gränser.

Det blir till att leta upp något det står Polarbröd på nästa gång man kommer till affären!

-

Publicerat i ekonomi. 15 Comments »

15 svar to “pris till Bernard Lietaer och Margrit Kennedy”

  1. Lincoln Says:

    Coolt! Får köpa polarbröd jag också!

  2. Helena Palena Says:

    Jättebra! Varför kan man inte dela dina inlägg på twitter och facebook?

    • Stan Says:

      Du menar såna där direkt-knappar. Kanske har jag gjort en inställning att jag inte vill ha såna. Är misstänksam mot dessa spionmaskiner, att dom registrerar vem som klickar på vad osv. Dom har svårt att låta bli att lägga näsan i blöt. Men man kan ju kopiera adressen och dela själv.

  3. Helena Palena Says:

    Sant! Världens spiongrej helt klart det här med Facebook. Du såg väl grillningen av Suckerberg? Han svettades. Han är framtagen. Men jag skiter i om dom vet vad jag gör. Jag menar: Kan dom verkligen döda och förgöra alla! Vi är många som nu som fattar vad som pågår. Vi lever i medvetandegörandets sekel. Det går fort nu.

    • Stan Says:

      Nej, jag såg inte grillningen, kanske kan hitta det.
      Ja det är nog så att många blivit och blir medvetna om hur korrupt det mesta är (ett härligt undantag tycks vara t.ex. Polarbröd!), och styrt av det bank-finans-olje-militär-industriella komplexet, men jag gör vad jag kan för att inte göra som dom vill.

  4. Helena Palena Says:

    Heter hon verkligen Margrit?

    • Stan Says:

      Ja, jag tittade på en liten bok av henne som jag haft i många år, det stod så där också. Är det ett konstigt namn?

      • Helena Palena Says:

        Ja, Underlig stavning. Men jag har också den skriften sen länge om räntan. Tänk vad det har förändrarts. Andreas Zervenka på SvD lägger sig så nära sanningen han kan.

        Jag har länken om Zuckerberg på min vägg eller blogg. Ska se om jag hittar den. Märk väl: Jag såg det i svensk television. Det händer saker. Såg du Vetenskapens värld för två veckor sedan. Där kom det fram sanningar. Otroligt. Det rör på sig.

  5. Lincoln Says:

    Jag har väl inte så mycket tilltro till Assange heller men han har nog rätt i när han säger att facebook är värre än stasi
    http://www.svt.se/nyheter/varlden/assange-facebook-ar-varre-an-stasi

    • Stan Says:

      Det är ganska otroligt, all denna kontroll och övervakning, och ganska obehagligt när man har lite hum om vad det är för makter i bakgrunden som ligger bakom. Och tänk den gigantiska anläggningen i Norrland, det verkar mycket underligt att man ska behöva såna enorma lagerlokaler. Och Sverige ställer som alltid villigt upp och lyder överhetens order.
      Assange har jag varit misstänksam mot ända sedan hans första video, Collateral Damage (?) hette den väl, som fick utrymme och uppmärksamhet direkt i mainstreammedierna. Nu vet jag inte vad man ska tro, kanske det var ett försök från någon sorts CIA att styra och kontrollera honom men att det inte riktigt gick som dom räknat med.

  6. Helena Palena Says:

    Här kommer Mark Zuckerberg! Must see:

  7. Facebook värre än Stasi! Polarbröd delar ut ekonomipris! | Helena Palena Says:

    […] Polarbröd delar ut pris till Bernard Lietaer och Margrit Kennedy 2012 för deras ifrågasättande av penningsystemet. Heja Polarbröd! Ska köpa ert mjuka tunnbröd och gora en rulle! Läs mer hos Stan. […]


Skriv här

