modern money theory

Nigel Farage är alltid underhållande, missa inte slutet på den här videon. T.o.m. i mainstreammedierna talas det nu om att Grekland kommer att gå i konkurs. Vad kommer det att innebära?

Fler bankchefer som slutar (se mitt inlägg den11 mars) – Tidigare Goldman Sachschef till generalangrepp mot banken

Greg Smith, en tidigare chef på investmentbanken Goldman Sachs Londonkontor, attackerar banken för destruktiv kultur där girigheten tagit över, i ett öppet brev i New York Times. Det är också motivet till varför han på onsdagen slutar efter tolv års anställning.
”Kundens intressen sätts åt sidan för att firman ska tjäna pengar. Firman har svängt så mycket från den arbetsplats jag kom till efter högskolan att jag inte längre med gott samvete kan säga att jag identifierar mig med vad den står för.”

Är det råttorna som lämnar skeppet innan det sjunker? Och på tal om mitt tidigare inlägg om detta, så finns här en ny rapport från Fulford – ”It is time to storm the Bastille, vive la revolution”… “Satan has left the Building (Universe)” – jag tror inte på det han säger, men vill inte avfärda det helt heller, det kanske ligger något i det hela.

Och så återknyter jag till mitt inlägg den 4 mars, om Michael Hudson m.fl. och deras föredrag i Italien om verkliga alternativ till det destruktiva döende ekonomiska paradigmet. Man kan nu läsa eller lyssna på vad som sades här – MMT as the Austerity Alternative – inte minst Stephanie Kelton, som inleder, förklarar bra vikten för ett land att själva ha kontrollen över den valuta som används i landet, vilket euro-länderna inte har. En suverän stat kan själv skapa de pengar som behövs i landet, ska inte behöva hyra av privata företag.

“The government, when it issues its own currency, and goes into debt in that currency can always pay its debt, can never go broke, can never run out of money. It can afford anything that is for sale in that currency. It doesn’t need to borrow its own currency. And it can set its own interest rate. It does not have to pay what markets want. It does not become a victim to speculation, to bond vigilantes. It has additional policy space. It can do things for its economy and for its people that a government that does not have a sovereign currency cannot do.

-

Skriv här

