nya NATO-angrepp

De fruktade NATO-styrkorna har tydligen återupptagit sina ondskefulla anfall mot Tripoli! NATO återupptar sina nattliga bombningar av TripoliBREAKING NEWS: NATO Launches Bombing Blitzkrieg over Tripoli hitting Residential Areas
NATO airstrikes rattle Libyan capital . Webster Tarpley på presstv.ir – ‘NATO targeting Libya’s frozen assets’

The NATO-led intervention in Libya and the unrest in Syria are both steps in a decades-long plan by the US and its allies to completely reshape the face of Africa, believes independent journalist and peace activist Thierry Maysan

Michel Chossudovsky – War on Libya: NATO’s Weapons of Mass Destruction (WMD) are ”Instruments of Peace”
Mahdi Darius Nazemroaya – The Old Imperialist Project to Divide Libya in Three has been Executed

Thierry Meyssan – NATO and the ungratefulness of the Libyan people

The Coalition of the Willing had come to Libya to spare civilians from Gaddafi’s murderous madness. Four months later, the Libyan crowds have deserted ”Liberated Benghazi” and are staging gigantic anti-NATO demonstrations. Confronted with an unexpected political reality, the Atlantic armada has been left without a strategy. The Italians have started to pull out while the French are seeking an exit.

-

Publicerat i Libyen. 13 Comments »

13 svar to “nya NATO-angrepp”

  1. HCA Says:

    Sverige är med i två krig.
    Det ena för att säkra opiumexporten från Afghanistan, det andra (Libyen) för andra orsaker som jag inte satt mig in i tyvärr. Troligen gäller det flera saker, som att straffa Gaddhaffi för att han inte går i bankirelitens ledband och som i Afghanistan för att komma åt landets tillgångar.
    Gamla vanliga erövrings- och plundringskrig alltså, understödda av lögner från politiker och en väloljad propagandamaskin kallad massmedia.

    Folket i Sverige bryr sig inte, trots att vi är inne i skiten och är delaktiga i mördandet av civila. Viktigare saker finns ju att ge sin uppmärksamhet, som Allsång och vilken sommarsnaps som är bäst.
    Nu är inte folket i sig kanske mest skyldiga, mer än att de är skyldiga till total dumhet och att vara otroligt naiva och egoistiska, men det i sig är inget brott.
    Brott är det dock det som vårt media och de som sägs leda landet håller på med.
    Vi är där och tassar på anklagelser som landsförräderi, medverkan till massmord och ev folkmord.

    ”Man får inte de ledare man behöver, man får de ledare man förtjänar”.. Citat av någon, minns ej vem..
    Där fallerar folket, genom att vara så naiva, duma och fullständigt blinda inför flärden och glansen som de ser kring olika ledare. Jag mådde själv illa av det fjäskande och hur vanligt folk nedvärderade sig själva när Viktoria gifte sig förra året. Där fick man en kvittens på att folket tyvärr är väldigt kuvade och inte ser sitt eget värde, utan gärna ser på andra människor som de är nästan gudalika bara för att de har pengar och/eller makt..
    Inte f-n är det någon som bugar sig inför min mor, trots att hon gjort mer för människor än vad Viktoria någonsin kommer göra.. Min mor jobbade i över 30 år inom äldrevården.

  2. Erik Says:

    @HCA: Jag undrar om det inte är så att Svensken faktiskt begriper lite mer än vad som faktiskt framgår. Jag menar – om man kikar på hur saken kan bedömas; varifrån till exempel du och jag får våra intryck kring hur mycket var och en begriper – var kikar vi då?

    Extrapolerar vi de få ”folkets röster” som tillåts ventileras i sin dumhet via dags/aftonpress? Tolkar vi de torftiga statusuppdateringar på FB vi ser som uttryck för människors insikt och tankar? Tar vi de slingrande köerna till köpcentra eller bankernas lånediskar som intecknat för frivilligt slaveri?

    Och om vi gör det – vad gör då alla andra? Samma sak? Är det kanske därför ingen säger något. Ingen vågar helt enkelt bryta isen eftersom ingen annan gör det.

    Ett gammalt par talade på sin gemensamma dödsbädd om vad de retat sig på hos varandra under derast sjuttiåriga liv tillsammans. Det var inte mycket, de hade haft ett mycket bra liv tillsammans. ”Det enda som stört mig är att du alltid velat ha översidan på brödet”, sa hustrun. ”Nejnej, det var ju eftersom jag trodde att du ville ha undersidan jag alltid tog översidan” svarade mannen.

    Jag tror att långt fler än vi har andledning att tro vet, känner eller anar sakers tillstånd, men att vi ännu så länge inte beväpnat oss med modet att kommunicera över missförståndsgränsen med varandra. Kanske eftersom vi ännu så länge inte riktigt pressats dit av det absurda i det som sker.

    Men det går fort nu och åtminstone jag märker ett – vid sidan av media, internet och de kontrollerade kanalerna, allt mer omistligt uppvaknande. Det går undan och det är både tankar, hjärtats uppvaknande och ett mer genomgripande kärleksparadigm som drabbar oss.

    Vad den skeva världen uttrycker är ett stackars sista försök från de som toppridit den goda människan i nästan sextusen år. En liten elit som nu i all vederbörlighet står inför att tankemässigt förintas. Ignoreras. Glömmas bort. Snart, så.

    Så skulle jag tro att det ligger till😉

    • Stan Says:

      Hoppas att du har rätt! Det jag märker mest är ett kompakt motstånd mot att ifrågasätta mainstreamvärldsbilden. Den inlärda hjälplösheten är nog mycket utbredd, man har lärt sig att man inte kan påverka. Men positiva tecken är ganska många kommentarer till tidningsrartiklar på nätet som tyder på ett uppvaknande. I vilket fall som helst kan man bara göra vad man kan, och man måste göra vad man kan!

  3. HCA Says:

    Erik, jag hoppas och önskar du har rätt i att folket är mer vakna än så som jag uppfattar det..
    Du har rätt i att de är otroligt få och vi är så många fler, men de har kontrollen och makten. Makten över våldsapparaterna och kontrollen över informationen.
    Men jag träffar många ”svenssons” via mitt arbete, många olika, och det är sällan små trevare hakar fast om man säger så.. Ska jag gissa så kan det möjligen vara 2-3% som insett att det är många andra sanningar än de officiella, och kanske lika många semi-vakna. En semi-vaken är t.ex. att en person kan se att klimathotspropagandan var baserat på skakig data tillsammans med lögner och antaganden, men ser det man säger om Bilderbergergruppen som knasig teori..

    Det är flera som vågar bryta isen på en rad områden, men de möts av hånleenden och liknande från just de som sover eller är semi-vakna..
    Rädslan hos de som sitter fast i mainstream är stark. Man måste tänka på att det vi och många andra säger och vet ofta är totala motsatsen mot den sanning de känner till. Ungefär som att de som som sa att jorden är rund blev mött med hånskratt och dumförklarade, eller som nu när det är klart att fett inte gör folk feta..
    Kan till viss del förstå att rädslan orsakar vissa hinder, men inte till den grad som är. Eller så är det jag som tror mer om folket än vad faktiskt är fallet… Jag inbillar mig att de flesta vill ha frihet, fred, lugn och ro..

    Bekvämlighet är en stor faktor. Att vaggas lugnt framåt i livet med amorteringar, heltidsjobb, semester, villa, Idol osv är bekvämt som tusan. Krävs oftast inte mycket tankekraft heller. Att börja se skiten som döljer sig överallt kräver en hel del mental kraft, särskilt eftersom man samtidigt vill fungera ihop med de som inget ser.
    Att plötsligt vara misstänksam mot allt som kommer från ”de” är tufft.
    Kan bara gå till mig själv.. Var knappt nåbar under sommaren -07 för jag slukade så oerhört mycket av det jag kom över. Sen var jag totalt slut.. En känsla av ensamhet och förtvivlan som blandades kan jag likna det vid.

    Är det så att fler än jag tror är vakna, så är det banne mig dags att de gör sina röster hörda, om än så lite och än så tyst..

    • Erik Says:

      Visst finns det ohyggligt många som lever i mainstreaminkapslad vanmakt. Men jag tror att de flesta av dessa upplever det som just vanmakt, därav den tvärsäkert avsnäsande tonen för vad som riskerar att påverka självbilden.

      En devis jag funnit märkligt träffsäker är den om att tvärsäkerhet är reagens på osäkerhet och tvärtom. Den som presenterar något såsom varandes tvärsäkert, alternativt försvarar uppfattningar och tankemönster med den blinda tvärsäkerhetens dövstumma fördömande är i botten ytterst osäker och vill hålla hotet från sin bräckliga trygghet ifrån sig.

      Personen i fråga vill inte bli ”störd”, precis som du beskriver det. Vill fortsätta att nöta i det hemtama spåret. Jag upplever det som att det mest är folk som råkar ut för något oväntat – ett slags ”bryt” i livet – som är benägna att vakna upp. Och när jag möter andra vakna är det ungefär samma bild.

      Om man har en småskalig tillvaro som man tycker fungerar – för den i sig är ju inte en del av bedrägeriet; även om ”väggarna” den studsar mot är bedrägeriets murar. Småskaligheten – relationerna med de närmaste, de tankar och sysslor man har för sin egen del. Kärleken, eventuella djur och trädgårdar – detta är ju saker som verkligen betyder något.

      Att ta in allt det som riskerar att ställa allt detta på ända är hur tufft som helst. Ganska naturligt för denna stora skara att försvara sin fristad. Mörkrets herrar har i alla tider omsorgsfullt skrämt det stora flertalet med vad som händer om inte deras murar förblir intakta – hela vägen från naturens onda gudar via den mer tydligt härskande religionen via ekonomi till klimatbedrägeriet. För att inte tala om all inbyggd social kontroll. Desto mer naturligt för de som av olika anledningar får se sin verklighet i gunganing att faktiskt våga kika in även i de uppenbart artificiella ramarna.

      Men samtidigt; om vi har ett par procent som faktiskt verkligen förstår hur det ligger till så är detta par procent till numerären oerhört många fler än de som verkligen står bakom och av själ och hjärta försvarar bedrägeriet. Den sidan dras med problemet att så gott som alla som jobbar för saken faktiskt är förda bakom ljuset.

      Många av lögnens förespråkare är inte särskilt dumma. Många har säkert förstått precis, men ”kan” av olika skäl inte vända på klacken och praktisera i enlighet med insikten. De riskerar att förlora ”allt” (prestige, inkomst, ryktbarhet osv).

      Men det börjar bli så absurt, alltihopa. Bankerna vågar knappt ens peta på läget för då kanske folk rubbas och börjar tänka. Media skruvar långsamt upp absurditetsfaktorn, inte eftersom de egentligen vill, utan eftersom den form av mer faktabaserad rapporteringen kring världsläget alltid framhäver absurditeten.

      Då är det bättre med någon stulen bok, Idol-skvaller och annat tryggt… Men detta i sig blir ju också med tiden uppenbart. Då skapar man sig lite krig, någon naturkatastof eller så, men den begravna hundens närvaro detekteras likväl av det undermedvetnas näsa.

      När väl iPhone 5 anlänt och man redan provat allt kanske tomheten blir så enorm att man faktiskt vänder sig inåt för en stund. Jag märker hur det drabbar fler och fler av oss 70-talister i en ganska snabb takt. Lämnar stan, om inte annat i tanken, och tar sig en funderare. Det sprider sig. Den ”lilla människan” har allt att vinna ur det småskaliga perspektivet men är i viss grad rädd. Övergående rädd.

      De som står bakom bedrägeriet har emellertid allt att förlora. Precis allt. De har egentligen redan vunnit i varje gren i alla tider. De kämpar i det närmaste spasmiskt för att bibehålla och vi vet ju alla hur kul det är att försvara sådant man redan har. Ingen upptäckarglädje eller framåtanda där inte.

      Snarare en fast övertygelse om att ta ihjäl hela bunden innan de kommer på hur det ligger till. De har kommit långt, långt i sina förberedelser och en stor del av orsakerna kring varför den stora delen av oss inte ser mer är nog för att vi sövts under århundraden. Den ”moderna medicinens” paradigm, våra uppenbarligen ganska kolhydratsövande matvanor och så vidare. För att inte tala om diverse besprutning av såväl grödor som atmosfär.

      De där paret procent som faktiskt förstår kan nog innebära hela skillnaden, men de måste lära sig tala det språk som vinner förståelse. Inte på direkten utan över tid. Inte agitera, inte trycka ner sanningen i halsen på var och en. Det är skillnad på att leda och att ledsaga. Att hjälpa den som vill upptäcka själv istället för att säga att ”så här är det”. För den som gör det sistnämnda är så gott som alltid en lögnare.

      Detta förfaringssätt kräver ett irriterande stort mått av tålamod men i gengäld kräver det faktiskt inte så stor insats. Små doser och låta det verka. Precis som den så ”förhatliga” homeopatin.

      Under det att den mörka sidans krafter använder megawattklassens sändare via multibilliondollarbaserade mediahus så kan de som någorlunda begripit istället i lugn och ro över till exempel lite kaffe eller en öl surra ihop sig med själ efter själ. Inte övertala, bara lyssna och göra sinnet nyfiket.

      Till en början går det lite trögt men med tiden blir det obevekligt i sin kraft. Det handar ju inte om att omvända, att skapa en ”folkrörelse” eller något organisatoriskt. Det handlar om raka motsatsen, att hjälpa de få man kan med att gräva inom sig själv, känna efter och se vad som är i görningen.

      Enligt den gamla hederliga teorin kring sixdegrees så är det en exponentiellt tilltagande process som först inte ens syns eller märks men sedan likt en pyrande eld i gräset en blåsig vårdag plötsligt får hela skogen att brinna.

      Kan det inte vara ungefär så?

  4. HCA Says:

    Erik, som vanligt är det en fröjd att läsa det du skriver…:)
    Visst är det så som du beskriver, jag tror vi är helt överens i nästan allt. Möjligen är jag inne på att det borde kunna gå att samlas på något bra sätt, både på riktigt och via nätets möjligheter. Kanske inte för att smida planer, utan bara för att känna, se och få en ”kvittens” på att man inte är ensam. Få bort några sista hinder helt enkelt, hinder som att man blir utanför, vänner försvinner osv. Vi är inte ensamlevande varelser tror jag och det är en del som saknas (genom design) i dagens samhälle..
    Det finns sådana möjligheter idag, men tyvärr blandas de alltid ihop med andra saker som kan skrämma bort en del eller ger det hela en mer ”goofy”-touch. Som vakenfestivalen som var där man höll på med ”Holzter permakultur, Schauberger vattenhantering, Empatisk kommunikation, Ekofilosofi, Ekobyar, Exoteriska, Ätbart ogräs, Surdegsbakning, Earthships”.
    Nu kan det vara mig det är fel på, eller att jag har kvar för mycket a det gamla tänkandet i mig, men jag tror inte det lockar det som sådana här saker bör locka till sig.
    Fasen, fixa en öl & grillkväll för de som är intresserade av att få reda på mer om t.ex. det styrda media. En större tomt, ett öltält, en grill och några flak öl… Mer krävs liksom inte🙂
    Då behöver inte de som blir skrämda av allt det andra känna sig obekväma eller liknande, utan de känner igen sig eftersom man möter dem på deras planhalva istället för att de först måste ta flera steg till över till en mer okänd planhalva för att kunna stilla en nyfikenhet, dela med sig eller kanske gå från halvvaken till klarvaken..

    Att kombinera den tajta personliga kontakten med någon form av ”organisatorisk tillhörighet” tror jag är ett bra sätt.

    Men som sagt, är ense med dig i övrigt :):)

    • Erik Says:

      Tackar😉

      Jo, jag håller helt med dig i fråga om en-massa-annat-med-på-köpet-festivalen; även om jag beundrar de som lyckas känna den där gemenskapen kring ett växande antal områden. Jag har alltid varit för envis och enstörig för att klara av grupptänkande, tror jag. Fastän det ju faktiskt börjar gå upp att det just är så det hänger samman i andra ändan. Om än inte via intellektuell förknippning.

      Tål att tänka på det du säger. Jag har sett framför mig ett snustorrt möte ”á la jobbkonferens” som ges möjligheten att urarta till din beskrivning och bortom. Det ger sig nog vad det lider😉

      /E.

      • HCA Says:

        Åjo, bjuder du in på ”jobbkonferens” så hoppas jag de blir som de jag varit med på, för de är allt annat än snustorra..:):)
        Visst beundrar jag dessa som kan med festivaler som beskrivits, kanske är jag avundsjuk för att de är mer öppna för andra saker än vad jag är. Eller, inte kanske, det är så..
        Men, små steg i taget gäller även för mig🙂. Kanske finner man mig i en framtid sittandes i yoga-ställning, smuttandes på nässelvin och beundrar min egentillverkade stråhatt :):). Inte troligt, men man vet som sagt aldrig….:):)

  5. Kerstin Says:

    När jag läser vad ni skriver ovan kommer jag på varför det är så viktigt att oskadliggöra äldre människor, skriva ner dem, skapa en bild av att de är omoderna, inte kan tänka längre, inte förstår de nya tiderna etc. För i verkligheten är det ofta de äldre, pensionerade, som vågar tala ur skägget idag. Så länge man befinner sig mitt uppe i arbetslivet, karriären, och är beroende av lönen är de flesta avsevärt mycket mer försiktiga med vad de säger eller avslöjar. I synnerhet i dessa dagar med hög arbetslöshet och då man lätt kan mista jobbet om man är obekväm. Detta är väl en av orsakerna till att arbetslöshet är så bra för överklassen och den ekonomiska eliten. Hör arbetslöshet disciplinerar folk helt enkelt.

    Jag vet av egen erfarenhet att man avstår från att påtala många oegentligheter eller från att klaga och kritisera när man är yngre. Det var mycket jag inte sade eller påtalade när jag fortfarande arbetade (men jag var ändå inte tillräckligt tyst). Då hade jag aldrig vågat skriva vad jag skriver idag, utan att göra mig anonymt i så fall.
    Se på många av dem som nu har framträtt och talat om hur det är i Fukushima, vad gäller krigspropaganda och allt möjligt, det är äldre stötar som varit med länge och som inte längre är beroende av sina jobb.

    Så fram för de äldre, de där som vet, har lång erfarenhet och som vågar tala och skriva!

    • Erik Says:

      Mycket klokt. Att ha tid att lyssna är den enda förutsättning som behövs. Och vem har – på lite sikt – tid att vara utan det?

      /E.


Skriv här

